Atėjom į pasaulį rudenio taku.
Į savo žemę, lapais nubarstytą.
Gyvename mums paskirtu laiku,
Dienos vartus atverdami kas rytą… (A. Murauskienė)
Rudens gėrybių dienos
Panevėžio kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų pagrindinėje mokykloje spalio mėnesį net penkiais etapais šurmuliavo “Rudens gėrybių dienos”. Jose aktyviai dalyvavo P – 4 klasių mokiniai, vadovaujami pradinių klasių mokytojų Gitos Gižienės ir Laimutės Lazdauskienės, lietuvių gestų kalbos mokytojos Lijanos Čiplienės bei muzikos ritmikos mokytojos Reginos Liutkevičienės.
Vykdydami I – ąjį etapą, pavadintą “Miško gėrybių diena”, vadovaujami mokytojos G. Gižienės, klajojome po mišku virtusią klasę. Kiekvienas radome po stebuklingą dėželę, kurioje slėpėsi medžių lapai, šakelės, vaisiai. Teko pasukti galveles, kam jie tinka, kokiu vardu vadinasi. O prisiminti, kuo miškas turtingas, kam reikalingas, padėjo mokytoja L. Lazdauskienė. Prisiminėme, kad ne tik uogas, grybus ir riešutus mums miškas dovanoja, kad ten auga daugybė vaistažolių. Paminėjome medžių svarbą, sužinojome, kad iš jų net popierius gaminamas. Vaikai atsakinėjo į klausimus, sprendė logines užduotis, “grybavo”. Smagu, kad prisirinkę musmirių, greit suprato klydę ir skubėjo jomis atsikratyti.
Pakvietusi vaikus prie daržo gėrybėmis nukrauto stalo, II – ojo etapo – “Daržo gėrybių dienos”, popietę pradėjo mokytoja L. Čiplienė. Mokytoja lietuvių gestų kalba minė mįsles, pristatė dar nematytas daržoves. Po to visi kartu, mokiniai ir mokytojos, parodė savo išmonę ir kūrybingumą, mokyklos fojė rengdami parodą. Kokių įdomių, linksmų darbelių prigamino, kaip sumaniai panaudojo pačių susivežtas rudenėlio dovanas. Stebėjomės, kad vaikai, savo mažomis rankomis jau gali kurti tokį grožį. Pradinukų išmone ir kūrybiškumu galėjo pasidžiaugti visi, kas tik panorėjo.
“Sodo gėrybių diena” buvo pavadintas III – iasis etapas. Tądien džiaugėmės ne tik mūsų sodų, bet ir šiltųjų kraštų vaisių įvairove. Oi nelengva buvo juos visus teisingai pavadinti, parinkti tinkamas korteles, atpažinti vaisius užrištomis akimis, surasti pasislėpusius žodžius, padaryti mėgstamiausio vaisiaus diagramą. Nubraižius diagramą paaiškėjo, kad nugalėtoju tapo arbūzas. Na, o pats smagumėlis – galimybė ne tik pasigrožėti, bet ir pajusti skonį. Nuo šiol tikrai žinosime, kas yra ta anona, raguotasis melionas, kivanas ar tiesiog afrikinis agurkas. Tikras agurkas, tik dygliuotas ir geltonas…
IV – asis etapas – žaidimų diena “Pasikvieskim rudenėlį” buvo pati linksmiausia visų veiklų diena, nes žaidė ir šoko kuo tikriausi moliūgai… Mokytojos R. Liutkevičienės vadovaujami “moliūgai” tikrai nenuobodžiavo – žaidė lietuvių liaudies žaidimus, poromis gaudė nenuoramas obuolius, improvizavo, linksminosi iš širdies. Mums visai nešaltas ir nebaisus buvo už lango barbenantis lietus…
V – ojo etapo dieną, t.y. “Medaus dieną”, mums duris atvėrė Panevėžio kraštotyros muziejus. Dalyvavome edukacinėje programėlėje “Bitelės istorija”. Išgirdome, kaip lietuviai bitininkavo senovėje, kokius bičių produktus pirkliai gabeno į tolimas šalis, sužinojome, kaip gyvena bitės, kokius produktus jos pagamina. Kad ilgai prisimintume bitelės istoriją, skanavome medų, iš korio pasigaminome po žvakelę.
Pasak mokyklos direktorės Danutės Kriščiūnienės, tokios veiklos sutrikusios klausos vaikams yra labai naudingos. Jos įvesdina mokinius į artimiausią socialinę bei gamtinę aplinką, padeda jiems suvokti, kaip gamtinė, kultūrinė, socialinė aplinka veikia žmonių gyvenseną, o svarbiausia – plečia ir turtina žodyną.
Veiklos, kuriose ge galo smagu buvo dalyvauti, baigėsi. Patyrėme daug gerų emocijų, bendravimo ir bendradarbiavimo džiaugsmo. Nuoširdžiai dėkojame mokinių tėveliams (globėjams, rūpintojams) už suteiktą galimybę pamatyti, paragauti ir kūrybai panaudoti daugybę vaisių ir daržovių. Tikime, tai nebuvo veltui…
Laimutė Lazdauskienė, Panevėžio kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų pagrindinės mokyklos surdopedagogė metodininkė (pradinių klasių)